Organisasjonsform

Andelslag

Solheim barnehage er et andelslag. Det innebærer at dere foreldre blir medlem i anelslaget når dere starter i barnehagen. Tidligere kostet det penger å være medlem av andelslaget. Andelsbeløpet var barnehagens egenkapital når vi var nybygd på 90-tallet.

I dag koster det ikke lenger noe å bli medlem av andelslaget. Det er gratis. Som medlem har man stemmerett ved årsmøtet, og man kan velges inn i barnehagens styre.

Solheim barnehage er et samvirkeforetak. Vi følger derfor lov om samvirkeforetak (som har en del likhetstrekk med aksjeloven). Barnehagens øverste myndighet er årsmøtet. Årsmøtet velger et styre, bestående av 5-7 personer.

Solheim barnehage har et ikke-økonomisk formål. Det innebærer at vi ikke har til hensikt å tjene penger på barnehagedrift.